OCZY A URZĄDZENIA CYFROWE

Badania wykazują, że aż 95% młodych osób spędza około 3 godzin dziennie przed ekranem telefonu,komputera i telewizora, natomiast dorośli przeszło 3 razy więcej. Wydłużający się czas, jaki spędzasz przed monitorami coraz częściej prowadzi do cyfrowego zmęczenia wzroku. Jest to dyskomfort oczu odczuwany gdy patrzysz z bliskiej odległości na wszelkie monitory urządzeń cyfrowych przez kilka godzin dziennie.

Jakie są najczęstsze objawy?

Jak domyślasz się, pierwszym objawem jest zmęczenie oczu, ale dodatkowo pojawiają się bóle głowy, szyi, ramion i pleców, jak również niewyraźne widzenie oraz suchość oczu.

Pytasz dlaczego urządzenia cyfrowe powodują zmęczenie oczu?

Otóż, istnieje wiele czynników, które prowadzą do cyfrowego zmęczenia oczu. Naturalnie powinniśmy mrugać średnio 18 razy na minutę, dzięki czemu oczy są nawilżone, a podczas korzystania z wszelkich urządzeń cyfrowych jesteśmy zapatrzeni w monitor przez co mrugamy znacznie rzadziej, a to z kolei doprowadza do przerwania filmu łzowego. Następstwem tego jest wysuszenie oka, co zbiegiem czasu powoduje swędzenie i pieczenie oczu. Ponadto podczas wielogodzinnej pracy przed monitorem ważna jest przyjęta postawa ciała, jak również dobre oświetlenie. Należy pod uwagę wziąć też „światło niebieskie”, część widma światła pomiędzy promieniami UV a światłem widzialnym, które może doprowadzić do uszkodzenia komórek siatkówki i prowadzić do związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) i zaćmy.

Kto jest najbardziej narażony?

Jeśli Twoja praca wiąże się z pracą przed komputerem, należysz do grona osób najbardziej narażonych na cyfrowe zmęczenie oczu. Dzieje się tak, ponieważ film łzowy u osób pracujących przy komputerze wykazuje analogiczne zmiany jak u osób z chorobą suchego oka. Cyfrowe zmęczenie oczu najczęściej dotyka osoby młode.

Co można zrobić, aby temu zapobiec?

Najprostszym sposobem jest robienie sobie przerw od urządzeń cyfrowych gdy tylko to możliwe. Podejmij wysiłek aby choć na chwilę oderwać wzrok od monitora, a kiedy już musisz spędzić przed nim wiele godzin to postaraj się oderwać wzrok od monitora na około 20 sekund, co 20 minut pracy, zajrzeć przez okno bądź spojrzeć na dany obiekt, który będzie około 6 metrów dalej. Dzięki temu Twoje oczy na chwilę odpoczną, by później zdrowo kontynuować pracę w pełni. Ponadto stosuj okulary z antyrefleksem oraz filtry na monitor zmniejszyć odblaski oraz ilość szkodliwego światła niebieskiego. Mrugaj częściej. pomoże Ci to uniknąć nie tylko cyfrowego zmęczenia wzroku ale także objawów suchego oka. Korzystaj z kropli do oczu i zakrapiaj kilka razy dziennie. Dodatkowo postaraj się o wygodne stanowisko pracy. Zadbaj by monitor był w odpowiedniej odległości od oczu, a ekran nieco poniżej poziomu wzroku.

Urządzenia cyfrowe są pod wieloma względami pozytywną częścią naszego życia. Umożliwiają kontakt ze znajomymi, pozwalają Ci chwytać i dzielić się momentami swojego życia, zbliżają gdy dzieli Cię duża odległość i pozwalają efektywnie pracować w niemal każdym miejscu na ziemi. Ale niestety wiele godzin spędzonych przed monitorem nie pozostaje obojętnych dla Twojego zdrowia, w szczególności dla wzroku. Wprowadzenie drobnych zmian, świadome przyzwyczajenia i zadbanie o odpowiednią przestrzeń do pracy może zapewnić nam zdrowie i dobry wzrok na lata.