Witaj! Postanowiłam napisać Ci o tym, co ważne by oczy były zadbane, za pomocą witamin i minerałów. Dlatego dziś w poście poznasz szczegóły co należy jeść by mieć zdrowe oczy :)

DIETA ZDROWA DLA OCZU

Mówi się, że jeśli codziennie zje się jabłko, będzie można zapomnieć o wizytach u lekarza. A czy prawdą jest, że jedzenie marchewki korzystnie wpływa na wzrok i może nas uchronić od wizyt u okulisty?

dieta dla zdrowia oczu

Okazuje się, że to, co jemy, wpływa na nasze ogólne zdrowie, jak i na zdrowie oczu. Pewne zmiany wprowadzone do codziennej diety mogą pomóc opóźnić, a nawet uniemożliwić rozwój chorób oczu związanych z wiekiem, np. zwyrodnienia plamki żółtej czy zaćmy.

Jedz ZIELONE, a zwłaszcza ciemnozielone warzywa

Dieta bogata w kolorowe owoce i warzywa wpływa na ogólny stan zdrowia, jak również na zdrowie oczu. Eksperci uważają, że bezpośredni wpływ na wystąpienie zaćmy ma brak równowagi pomiędzy obecnością wolnych rodników i przeciwutleniaczy w organizmie. Dwa wartościowe dla oczu przeciwutleniacze, czyli luteina i zeaksantyna, znajdują się w ciemnozielonych warzywach,takich jak kapusta czy szpinak.

Tłuszcze są dobre, ALE tylko te właściwe

Nie wszystkie tłuszcze są złe. Pewne kwasy tłuszczowe, takie jak kwasy tłuszczowe Omega-3 działają zapobiegawczo przeciwko degeneracji plamki żółtej oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia jaskry. Naukowcy z Narodowego Instytutu Oka potwierdzają, że uczestnicy badania nad starzeniem się wzroku, u których poziom kwasów tłuszczowych Omega-3 w organizmie był wysoki, w ciągu 12 lat o 30% rzadziej niż pozostali zmagali się z rozwojem zwyrodnienia plamki żółtej.

SÓL- mniej znaczy więcej
Wytyczne rządowe wskazują, że norma spożycia sodu wynosi 2300 mg na dobę, czyli około jednej łyżeczki soli. Większość Amerykanów spożywa 3500 mg, z czego znaczna część pochodzi z wysoko przetworzonej żywności. Wiele osób wie, że dieta, w której występuje zbyt duża ilość soli, może wzmagać ryzyko chorób serca, jednak nie zdaje sobie sprawy z faktu, że wysokie spożycie soli może zwiększyć także ryzyko wystąpienia zaćmy.

Wprowadzenie zmian do Twojego stylu życia i diety może być dla wielu osób trudne do wyobrażenia, jednak zapewniam, że jest możliwe i bardzo satysfakcjonujące, szczególnie wtedy, gdy zaczyna się odczuwać pierwsze efekty zmian. Jeśli chcesz uzupełnić zdrową dietę składnikami niezbędnymi dla zdrowia oczu, możesz sięgnąć po suplementy diety z luteiną, które pomogą uzupełnić luki wartości odżywczych. 

Jeśli rozumiesz, jak ważne dla ogólnego stanu zdrowia jest zdrowe odżywianie, ale nie jesteś pewien/a, w jakie składniki powinna być bogata Twoja dieta, aby dostarczać organizmowi niezbędnych wartości odżywczych, zapoznaj się z tymi wskazówkami, które wymieniłam poniżej. I pamiętaj, że nigdy nie jest za późno, by zacząć zmieniać swoje nawyki. 

Oto 5 porad, dzięki którym poprawisz swoje nawyki żywieniowe i zwiększysz spożycie składników odżywczych:

1.Dodawaj siemię lniane do swojej diety
Siemię lniane jest bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3, niezbędne dla utrzymania zdrowia siatkówki. Siemię znajdziesz również w łososiu, orzechach włoskich, halibucie i soi.

2.Jako przekąskę wybieraj migdały
Migdały zawierają bogactwo witaminy E, która odgrywa ważną rolę w utrzymaniu odpowiedniego nawilżenia oczu. Dzięki niej oczy są także mniej narażone na mikrouszkodzenia, mogące wystąpić w środowisku wzroku.Witaminę E znajdziesz także w nasionach słonecznika oraz w olejach roślinnych, pomidorach i orzeszkach piniowych.

3.Jedz truskawki
Truskawki są doskonałym źródłem witaminy C, a w porcji zawierają jej więcej niż pomarańcze. Dzięki diecie bogatej w witaminę C możesz zmniejszyć ryzyko rozwoju zaćmy.
Witamina C jest też w słodkiej czerwonej papryce, guawie, kiwi i pomarańczy.

4.Do posiłków dodawaj fasolę lub ryż brązowy
Fasola jest doskonałym źródłem cynku, który pomaga organizmowi wchłaniać witaminę A. Cynk jest także znany z ochrony oczu przed tzw. ślepotą nocną i zwyrodnieniem plamki żółtej.
Inne źródła to: owoce morza (skorupiaki i ryby), szpinak, ryż brązowy, orzechy nerkowca, wołowina i baranina,

5.Jeśli możesz, zjedz obiad na świeżym powietrzu
Słońce jest ogromnym źródłem witaminy D, warto jak najczęściej z niego korzystać! Witamina D redukuje ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. Witamina D jest też w łososiu, mleku, jajkach i grzybach.

Jesteś tym co jesz! Zwracaj uwagę na to co wybierasz w swoim pożywieniu, pamiętając o tym, że oczy są ważnym elementem w ciele człowieka, a jadanie zdrowo i kolorowo pozwoli Ci zadbać nie tylko o oczy, ale również o cały organizm.